پیامد بازیهای پشت پرده درکشور چه خواهد بود؟
فخرزاد فخرزاد

بربلهوسان باده پرستی مرگ است

                                                  کین بیخردانرا لب ساغر لب بام است

                                    (بیدل)

 

حامد کرزی بعد از بازگشت از جلسه مونیخ در یک مصاحبه در داخل ارگ ریاست جمهوری اظهار داشت .

به نسبت ایجاد پایگاه نطامی دایمی امریکا صحبت باسران دولت امریکا جریان و ایجاد آنرا به نفع ملی اقتصادی و امنیت کشور دانسته افزود بخاطر این کارو تصویب پارلمان و لویه جرگه شرط اساسی میباشد

درین رابطه و سایر  رویداد مهم و حیاتی  مردم و اگاهان که طی ماه دلو سال جاری بوقوع پیوسته دیدگاه متفاوت را ارایه کرده اند که خواننده گان گرامی را در جریان قرار میدهم!

جنرال هیکل سلیمان خیل میگوید .

در شرایط فعلی بخاطردفاع از تمامیت ارضی ‚ استقلال ‚ حاکمیت ملی به تقویه قوای مسلح مدرن مجهز با ماشین آلات محاربوی زمینی و هوایی پیشرفته ‚ تربیه سربازان افسران با روحیه وطنپرستی نیاز است .

افزود با ایجاد پایگاه نظامی دایمی امریکا حساسیت کشور  های منطقه و جهان را به بار خواهد آورد در ادامه گفت ای کاش قوای مسلح با ماشین آلات زمینی و هوایی مجهز میشد ده ها هزار لانه های تروریزم در انطرف خط دیورند مسدود میگردید احیا و باسازی بصورت واقعی صورت میگرفت .

با تاسف که نشد .

میافزاید که با ایجاد پایگاه نظامی دایمی امریکا ترویزم رشد مینماید نا امنی و فقر ازین هم بیشتر گسترش میابد .

در اخیر گفت با در نظرداشت تقویه قوای مسلح ‚ مجهز ‚مدرن و مسدود نمودن ده ها هزار لانه تروريزم در آنطرف خط ديورند احيا و باسازى واقعى در کشور اگر پارلمان ولویه جرگه به ایجاد ان توافق نمایند در آنصورت از ان پیروی خواهیم نمود و در غیر از ان پیامد انرا در رابطه به تاُمین امنیت صلح وثبات واقعی احیاُو باسازی رشد ترقی ودموکراسی منافع ملی اقتصادی امیدوارکننده نمیدانم

استاد پوهاند صافی از طریق رادیو آزادی اظهار داشت .

ازینکه حامد کرزی وهمکارانش توان کاری ریاست جمهوری را نداشته از همین لحاظ است که بخواست امریکا تن داده از جانب دیگر کشور های ایران و پاکستان قبول نمینمایند که ازطریق کشور ما تهدید شوند بدین لحاظ کشور های همسایه دست از مداخله نمیکشند از جانب دیگر ایجاد پایگاه نظامی افغانستان را از حالت بیطرفی خارج میسازد افزود بخاطر رفع تشوش مردم افغانستان و مردمان کشور های منطقه و جهان متن قرار داد قبل از امضاُ ان به نشر برسد در صورتیکه در متن ان استقلال حاکمیت ملی تمامیت ارضی صدمه نه بیند از منافع ملی دفاع صورت گیرد د رقرارداد متذکره و سایر قراداد عدالت برقرار و در نظر گرفته شود بعد از فیصله پارلمان و لویه جرگه قرارداد مذکور قابل قبول است وی میگوید غرض انجام این کار ها به ایجاد یک حکومت کاری متکی به قانون خدمت گار مطابق خواست اکثریت مردم افغانستان نیاز است و در اخیر افزود ایجاد پایگاه نظامی فیصله ان  شفاف و حقوق جانبین در ان معلوم باشد تا استقلال ملی حاکمیت ملی تمامیت ارضی را صدمه نزنند .

جعفر رسولی کارشناس بین المللی میگوید .

موجودیت پایگاه نظامی دایمی امریکا در کشور یگانه وسیله جلوگیری از انجام کودتا ها بواسطه شورشیان علیه دولت میباشد میافزاید که این کار سبب زمینه رشد اقتصادی در کشور میگردد مخالفین ایجاد پایگاه نظامی دایمی امریکا را مدافع کشور های مداخله گر خواند

سخننان فوق بتاریخ 21/11/1389 از طریق پروگرام امواج آزادی به نشر رسید جنرال خالد معین  اسبق وزارت داخله میگوید تا هنوز کشور های خارجی در حصه تقویه اردو توجه نکرده صرف  اردو را برای تاُمین امنیت داخلی توظیف نموده اند به نسبت عدم تجهیزات اردو با سلاح های پیشرفته هوایی و زمینی توان دفاع از تمامیت ارضی استقلال حاکمیت ملی را ندارد افزود علت گسترش خونین موجود سیاسی میباشد زیرا کسانیکه در مقابل دولت می جنگند پنج فیصد شان شعوری نمیباشند برای سه صدوشصت و پنچ لسوالی هیچ کاری اساسی بخواست مردم صورت نگرفته مهاجرین که از خارج کشور عودت نموده مثل آنهابخواست های شان توجه نشده است ازهمین لحاظ مردم به هزاران  مشکلات و دشواریهای اقتصادی مواجه میباشند در ادامه گفت بدون حل دشواریهای اقتصادی صلح ثبات واقعی در کشور میسر نمیشود

هلال الدین هلال میگوید .

ازینکه قوت های خارجی در تقویه قوای مسلح افغانستان کارهای مناسب  را انجام نداده به نسبت شکننده بودن امنیت ایجاد پایگاه نظامی امریکا در کشور مناسب میباشد .

جنرال نیک محمد کابلی میگوید .

دولت افغانستان از یک طرف مسله مصالحه رابا مخالفین مسلح که خواهان خارج شدن قوت های خارجی از افغانستان میباشند براه انداخته از جانب دیگر معلوم نیست که تا سال 2014 قوت های داخلی تکمیل خواهد شد ازین لحاظ طرح ایجاد پایگاه نظامی دایمی امریکا حساسیت ها را در پی خواهد داشت

جنرال کابلی در بخش از سخنانش گفت اگر پایگاه دایمی نظامی هم ایجاد شود چه تضمین ها وجود دارد که جنگ در افغانستان ختم شود افزود بجای ایجاد پایگاه نظامی دایمی لازم بود که فشار زیاد بالای پاکستان وارد میشد تا جلو مداخله از آنجا گرفته میشد در غیر ان حساسیت ومداخله کشورهای منطقه را ایجاد پایگاه نظامی زیاد ساخته و این کار خلاف استراتیژی اوباما در رابطه به کشور ما میباشد افزود در صورتیکه تمام راها بروی مردم افغانستان بسته باشد ایجاد پایگاه را بخاطر تامین ثبات واقعی مناسب  دانسته اما لازم است بجای ان در مورد تقویه قوای مسلح مدرن مجهز با سلاحهای پیشرفته هوایی زمینی ایجاد یک دولت کارایی متکی به قانون جلوگیری از اعمال نفوذ نیروهای تخریب کار که برای تامین ثبات واقعی کشور مناسب است کار صورت گیرد .

در مورد ایجاد پایگاه نظامی زمانی حرف زده میشود که در یک نظرسنجی اخیر که در امریکا صورت گرفته  بیش از هفتاد فیصد مردم ان خواهان اخراج قوت های شان از افغانستان شدند.

جنرال عبدالرحیم وردک وزیر دفاع کشور ایجاد پایگاه نظامی دایمی امریکا را در رابطه به تامین امنیت ثبات ‚ احیا و بازسازی اثر گذار دانسته .

اسماعیل خان سرپرست وزارت آب و برق بتاریخ 1389/11/26 برای عده از مردم هرات گفته های عبدالرحیم وردک را انتقاد نموده از طالبان خواست که با ادامه  جنگ سبب مساعد نمودن ایجاد پایگاه نظامی امریکا در کشور نشوند .و ازجنگ دست بکشند

یک کارشناس نظامی بتاریخ 1389/11/26 از طریق تلویزیون لمر اظهار داشت.

امریکا زیر بهانه تروریزم و سلاحهای ذروی به کشور های افغانستان و عراق تجاوز نمود افزود ایجاد پابگاه نظامی سبب گسترش خونریزیها شده و تدویر لوی جرگه را غرض اتخاذ تصامیم گیریهای موضوعات فوق ذکر در صورت موجود بودن قوت های خارجی در کشور بی مورد خوانده افزود زمانی اتخاذ تصامیم لویه جرگه مشروع و اثر گذار میباشد که قوت های خارجی در کشور حضور نداشته باشند .

یک کارشناس دیگر نیز از طریق همان تلویزیون اظهار داشت .

اگر ما بخواهیم یا نخواهیم امریکا پایگاه های نظامی دایمی را در کشورما ایجاد مینماید زیراکه تجربه ثابت ساخته است که باوجود مخالفت کشورها سازمان ملل متحد امریکا به کشور عراق هجوم برد در ادامه گفت به باور ما یگانه راه قانونی ساختن آنها بخاطر انجام کار بهتر در کشور میباشد .

احمد ضیا مسعود میگوید .

ما ناگزیر هستیم بخاطر جلوگیری از مداخله کشورهای همسایه ایجاد پایگاه دایمی نظامی امریکا را بپذیریم

در مورد ایجاد پایگاه نظامی دایمی امریکا عده از مردم و آگاهان به این عقیده میباشند موقیعت جیوپولوتیک کشور ما  منابع سرشار ‚ غرور ملی مردم کشور و راه اندازی جنگهای خصمانه طی سه دهه گذشته بین عده کشورهای منطقه و جهان بخاطر دستیابی به ثروت های مادی معنوی کشور ما کشور های منطقه از جمله ذخایر بزرگ نفت وگاز آسیای میانه وغیره از عوامل عمده و اساسی بوده و میباشد که ایجاد پایگاه نظامی دایمی  در کشور ما به هیچ وجه نمیتواند جلو گسترش حساسیت ها ومداخلات کشور های منطقه وجهان را بگیرد بلکه بهترین بهانه بخاطر مداخله صریح آنها خواهد شد که در ان جنگ خونین و تحمیل شده مثل سه دهه از جمله نه سال گذشته افغانهای سر بلند به گوشت دهن توپ و مواد سوخت آنها مبدل خواهند شد .

بعضی از خیره نگاهان هنوزهم میخواهند واقعات مهم تاریخی را بخاطر  اغفال  نسل آینده کتمان کنند جای تاسف است هنوزهم عده از آنها باچشم سفیدی سنگ پیروزی بیست وششم دلو یعنی خروج قوای شوروی وقت را از کشور به سینه زده و انرا دست اورد های خویش میخواند .

بتاریخ 25/11/1389 یک تن از واعظین سرشناس کشور اقای ورکزی از طریق رادیو کلید اظهار داشت .

اگر سرمراهم بزنید من میگویم که درزمانیکه جهاد میکردید پول از امریکا وسایر کشورها اخذ نمیکردید ستنگریکه در مقابل طیارات روس استعمال میکردید از ا مریکا نبود پس از کی بود؟ .

وچرا امروز در مقابل تجاوزات که بر دختران در ولسوالی چشت روستاق وغیره صورت میگیرد منازل افغانهای بیگناه توسط خارجی ها تلاشی و هزاران جنایت دیگر صورت گرفته سکوت اختیار کرده اید ؟ .

خدا نا خواسته این کارها مجاز است که صدای خود را بلند نمیکنید .

 حامد کرزی در جلسه مونیخ گفت که تا آخر1389 زمان انتقال قدرت را از قوت های خارجی به داخلی اعلان خواهم- نمود .

معاون  فدراسیف روسیه درجلسه متذکره از خروج یکبار گی  قوت های خارجی از افغانستان اظهار نگرانی نمود انرا تهدید برای کشورش خواند افزود از افزایش نا امنی و حملات تخریبی در ولایات شمال افغانستان سخت نگران میباشد .

باوجودیکه ایالات متحده امریکا مبلغ ده ملیارد دالر راغرض تقویه اردو وعده  همکاری نموده مردم میگویند اگر این مدرسه باشد این ملا حال طفلان را خراب می بینم .

میافزایند بدون تقویه قوای مسلح مدرن مسدود نمودن ده ها لانه های تروریزم در انطرف خط دیورند ایجاد یک دولت کارایی متکی به قانون احیا وباسازی واقعی غرض کاریابی در تمام عرصه ها خروج قوت های خارجی تکرار جنایات خونین سالیان بعد از هفتاد هجری و قمری در کشور بوده و خواهد بود میافزایند که بازیگران اصلی از جمله امریکا تا زمانیکه از بازیهای دوگانه صادقانه منصرف نشوند و عینک سیاه نظامیان پاکستانی را از چشمان خود دور وبه واقیعت موجود کشور ما و منطقه از عمق وجدان و قلب پاک نظر نیندازند نمیتوان به تاُمین صلح و ثبات واقعی در کشور و منطقه امید وار بود .

مسوِلین ناتو از افزایش خونریزی در سال اینده حرف زده از جانب دیگر فرمانده ملکی ان در بخش آموزش قوای مسلح میگوید که ازسال 2002 ـ 2007 مبلغ بیست ملیارد دالر بخاطر تقویه قوای مسلح بمصرف رسیده درحالیکه طی دو سال اخیر این مبلغ را بخاطر تقویه قوای مسلح افغانستان بمصرف رسانیده ایم .

مردم میگویند دروغگو دروغ میگوید عاقل قیاس میکند میافزایند اگر پنجاه فیصد مبلغ فوق ذکر صادقانه در رابطه به تقویه مسلح به مصرف میرسید امروز توان تاِمین امنیت مستقل را در کشور میداشتیم جای تاسف است که ده ها ملیارد دالر کمک های سرازیر شده بنام کشورما به هدر رفته .

به گفته ورکزی از گاو غدود  انرا برای  میدان های نظامی و هوایی خود به مصرف رسانیده اند که از آنجا طیارات شان بخوبی بتواند مردم بیگناه ما را بمبارد نماید .

نیروهای امنیتی از گرفتاری دو تن ملا امامان مساجد شهر کابل که متهم به همکاری با هراس افگنان میباشند خبر میدهند .

به نسبت حمله طالبان مسلح بالای پولیس ولایت قندهار بتاریخ 23/11/1389 قریب به شصت تن کشته و زخمی شدند مردم از ناحیه سرقت دوکان های طلا فروشی دشت برچی و خانه های مکروریان سخت نگران میباشند درین رابطه آمر حوزه و مسول جنایِى دشت  برچی نیز گرفتار شده اند .

حملات انتحاری درشهر کابل وسایر شهر ها ادامه داشته .

بتاریخ ششم دلو حامد کرزی به نسبت فشار کشور های بزرگ از جمله امریکا و نماینده سازمان ملل متحد مجبور به افتتاح پارلمان که عده از اعضای ان متهم به تقلب گسترده  میباشند گردید .

ده تن از جمله یک عده صرافان سرای شهزاده به نسبت همکاری در تقلب عده از نماینده گان ..

 توسط یک محکمه ابتدائی به حبس های تنقیذی و جرایم نقدی محکوم شدند .

پارلمان مذکور طی چندین نشست تا بتاریخ 29/11/1389 نتوانست یک رئیس خود را انتخاب نماید بالاخره یک کمسیون پنجاه نفری را غرض طرح بیرون رفت ازین وضع توظیف نمود .

بتاریخ 25/11/ 1389 لوی سارنوالی به همکاری پولیس صندوق برگ های انتخاباتی عده از انتخاب شده گان را مهر و لاک نمود .

مسول کمسیون انتخاباتی این کار را نقض قانون اساسی خواند .

ولسی جرگه  در یک فیصله خود ایجاد  محکمه اختصاصی را در رابطه به بررسی از تقلب گسترده انتخاباتی غیر قانونی خواند خواهان لغو آن شد .

مسولین محکمه اختصاصی بررسی از تقلب انتخاباتی میگوید عده از اعضای ولسی جرگه که برنده اعلان شده اند متهم به تقلب گسترده میباشند .

مردم میگویند مردمان قهرمان مصر و تونس توانستند      طی هژده روز دولت استبدادی فاسد خود کامه سی ساله را سقوط دهند اعضای ولسی جرگه به نسبت مداخله حکومت و خارجی ها نتوانستند به انتخاب رئیس ولسی جرگه موفق شوند.

 عده از اعضای ولسی جرگه میگویند وضع موجود پارلمان کشور را به بن و بست مواجه ونزد مردم وجهانیان سخت بی اعتبارساخته است .

محترم محمد اسحاق گیلانی عضو ولسی جرگه  بتاریخ 14/11/1389 از طریق پروگرام امواج آزادی گفت .

اگر این مدرسه باشد این ملا حال طفلان را خراب می بینم .

افزود دوستان ونزدیکان حامد کرزی قاچاقبران وکسانی هستند که خواستهای اکثریت مردم افغانستان را قربانی هوسهای شخصی خود نموده اند و با وموجودیت آنها خواستهای ده ها ملیون مردم در کشور برآورده نخواهد شد ازین لحاظ مردم بخصوص جوانان حق دارند با گرفتن الهام از جوانان کشور های تونس ومصر بخاطر وارد نمودن تغیرات در نظام موجود تصامیم اتخاذ نمایند ومردم افغانستان از آنها پشتیبانی خواهند نمود .

درحالیکه رسانه های کشور های غربی از حیف ومیل نمودن سرمایه کابل بانک بواسطه مسولین گذشته خبر میدهند درمقابل ریس بانک مرکزی این گفته ها را دور از واقعیت خوانده تابتواند اعتماد دوباره مردم و سهم داران را جلب نماید

صندوق وجهی پول ملل متحد بخاطر نجات کابل بانک از وضع موجود خواهان فروش آن به سهم داران جدید شده وی افزود مسولین سابق آن باید محاکمه شوند

مبلع چهل وهشت ملیون افغانی بواسطه خزانه دار و عده کارمندان بانک مرکزی در ولایت  خوست از بانک خارج شده وخزانه دار مذکور فرار کرده است مسولین وزارت مالیه میگوید در حدود یک هزار شش صد انجو درکشورفعالیت مینماید تا هنوز صرف دو صدوپنجاه ان مالیات خویش را تحویل کرده اند متباقی تاهنوز مالیات سالانه خویش را نپرداخته اند نظر به گفته مبین شاه معین وزارت مالیه انجوهای متذکره صرف از معاشات کارمندان ویا قرارداد ها را با شرکت ها یا افراد انجام میدهند از انها مالیه میپردازند از انجام فعالیت های خود مالیه نپرداخته زیرا که انها معاف میباشد مردم میگویند از یک دوکان عادی که به مشکلات میتواند مصارف خود و فامیل خود را کمایی نماید مالیه اخذ میگردد درمقابل یک  هزار و ششصد انجو از انجام فعالیت های شخصی شان که تمام قراردادهای عمده را انجام داده به گفته مسولین از پرداخت مالیه چرا معاف میباشند ؟ .

مسولین از بلند رفتن سطح تبرم پولی به اندازه 18.4 فیصد اظهار نگرانی نموده استاد مسعود علت آنرا پائین آمدن تولیدات داخلی در کشور میخواند .

مسولین وزارت مالیه از نصب ماشین های کنترولی در گمرک های عمده کشور خبر میدهند .

مردم میگویند تازمانیکه افراد شایسته ماهر صادق مسلکی در ارگانهای کلیدی توظیف نشوند نصب همچو ماشین های نمتیواند جلو فساد گسترده را که در کشور جریان دارد بگیرد

مسولین اتاقهای تجارت افغانستان میگویند پاکستان حاضر نیست فیصله  پیمان ترانزیتی را با افغانستان عملی سازد میافزایند پاکستان میخواهد فیصله یک جانبه را بالای کشور ما تحمیل نماید قرار بود بتاریخ 25/11/1389 این پیمان عملی میشد زیر بهانه تخنیکی به چهار ماه دیگر به تعویق انداخته شد .

مردم میگویند روزانه یک هزار و پنج صد موتر های باربری پاکستان از طریق خاک افغانستان اموال خویش را به کشور های آسیای میانه انتقال میدهند هیچ نوع ممانعت از طرف دولت بالای آنها صورت نمیگیرد اگر دولت افغانستان در مقابل پاکستان درست استادگی نماید به هیچ وجه به انجام کارهای خصمانه دست نمیزند مردم از عدم انجام وظایف بیمه ملی افغان شکایت دارند میافزایند در حالیکه جبرا موترداران را عضو ان ساخته اما در زمان بروز واقعات آنها را همکاری نمی نمایند .

مسولین وزارت مالیه گفته اند که عده زیاد از وزارت خانه ها نتوانسته  بودیجه انکشافی سالانه خود را از بیست الی سی  فیصد عملی سازند که این  کار سبب عدم کاریابی در کشور گردیده است عده علت انرا موجودیت فساد وعدم ظرفیت کاری در ادارات مربوطه خوانده اند .

بباور مردم علت اساسی آن نصب افراد غیر ماهر آلوده به فساد و توزیع معاشات گزاف دالری به عده از گماشته گان کشورهای خارجی دانسته میافزایند به این تعداد وزیر مشاور  نام نهاد چه نیاز است کدام کار ارزنده را انجام داده اند .

مردم میگویند به نسبت عدم تعهدات مسولین امور و جامعه جهانی در مورد جاگزین ساختن بدیل خاشخاش دهقانان اکثریت ولایات که از کشت خاشخاش منصرف شده بودند دوباره به کشت آن رو آورده اند .

میافرایند طالبان نیز در ولسوالی های ولایت هلمند با ساس فشار و تهدید آنها را مجبور به کشت خاشخاش نموده اند .

مردم به نسبت بلند رفتن مواد سوخت و غذایی کرایه منازل وغیره به ستوه آمده اند میافزایند که در تمام قیمت ها پانزده الی پنجاه فیصد افزایش بعمل آمده است .

و علت آنرا موجودیت مافیای اقتصادی و ارتباط آنها با مقامات ذیصلاح عدم تصویب قانون ضد احتکار ضد انحصار و تطبیق عدالت بین سکتورهای دولتی مختلط کوپراتیفی و خصوصی عدم حمایت از تولیدات داخلی عدم مواظبت از دارایی های عامه و لیلام نمودن نهادهای دولتی زیرنام خصوصی سازی دانسته میافزایند با شامل شدن افغانستان در تجارت جهانی میخواهند کشورما را به بازار مصرف و تهیه کننده مواد خام کشورهای منطقه و جهان مبدل سازند .

والی ولایت بدخشان میگوید که هشتاد فیصد مردم آن زیر خط فقر زیست مینمایند.

مسولین وزارت اقتصاد نیز گفته اند که در حال حاضر سی و شش فیصد مردم افغانستان در زیر خط فقر زندگی مینمایند .

حامد کرزی بعد از بازگشت جلسه مونیخ خواهان الغای تیم های بازسازی ولایتی یا پی آرتی در کشور شد افزود گروهای متذکره موازی با دولت اففانستان عمل کرده مانع پیشرفت ها در افغانستان گردیده اند سفیر مقیم امریکا در شهر کابل ازین طرح حمایت نمود .

مردم این نوع تصمامیم را بسیار ناوقت خوانده میافزایند به نسبت انجام اعمال نمایشی گروهای مذکور ده ها ملیارددالر کمک های سرازیر شده به هدر رفته است آنها نخواسته اند از گاو غدود آنرا در احیا و بازسازی صادقانه مصرف نمایند از همین لحاظ است که در زندگی ده ها ملیون خوانواده ها تغیرات رونما نگردیده است بدین نسب است که مردمان جهان از جمله امریکا به آینده خوشبخت مردم افغانستان بی باور شده زیر بهانه های مختلف خواهان خروج سربازان خویش از افغانستان میباشند .

مسولین وزارت زنان به رسانه ها گفته اند .

که طی نه ماه سال جاری بیش از چهار هزار واقعه خشونت علیه زنان در افغانستان ثبت شده میافزایند اگر واقعات افشا شود امکان دارد ازین هم بیشتر باشد

مردم از ناحیه سنگسار نمودن دو جوان در ولسوالی دشت برچی بواسطه طالبان و تجاوز پنج تن از افراد مسلح غیر مسول در ولسوالی چشت ولایت هرات بالای یک دختر سخت رنج برده خواهان پیگرد قانونی و اشد مجازات به آنها شدند .

در حالیکه پدر دختر در ولسوالی چشت لنگی به زمین زده روی به خاک میمالید فریاد میکشید که عاملین این جنایات نابخشودنی تابکی محاکمه نمیشوند .

ولسوال ولسوالی متذکره ادعای دختر و پدر آنرا رد کرده تا بتواند رضایت متجاوزین وحشی را بخود جلب نماید همچنان خبری به تاریخ 1389/11/20 از طریق تلویزیون طلوع به نشر رسید که در آن گفته شده زورمندان مسلح یک دختر را در ولسوالی روستاق تخار ربوده و آنرا برای عبدالبصیر نام همشیره زاده قاضی کبیر که عضو مجلس نماینده گان میباشد نکاح نموده بعد از چندی عبدالبصیر نام خانم متذکره را به قتل رسانید بعد از آن دختر دیگر آن را نیز ربانئیده گان ربوده به ولسوالی خواجه بهاودین پنهان کرده زورمندان فوق ذکر پدر و مادر دختر را تهدید نموده اند که از افشای واقعه خود دارید نمایند.

مادر دختر به رسانه ها گفت به ولسوال مربوطه مراجعه کردم وی برایم گفت مبلغ یک ملیون اففانی برایم بده تا دختر شمارا رها سازم و برادر دختر را زیر بهانه تجاوز جنسی نیز زندانی نموده پدر و مادر دختر از ترس از آنجا فرار کرده به شهر کابل آمده اند از طریق تلویزیون طلوع فریاد بلند میکردند .

که چرا حامد کرزی بخواست شان رسیدگی نمی نماید چرا متجاوزین محاکمه نمیشوند .

شورای وزیران جمهوری افغانستان خواهان کنترول از خانه های امن در کشور شد باید یاداور شد نظر به گفته مسولین امور زنان در کشور دوازده خانه های امن از طرف نهادها و انجو ها ایجاد شده در حال حاضر قریب به دوصد تن زنان و دختران که از منزل خویش فرار کرده اند در آنجا نگهداری میشوند و برای هریک ازخانه های امن سالانه مبلغ یک ملیون دالر توسط کشورهای دونر کمک میشود در حالیکه به همین اندازه پول برای مصارف سالانه وزارت امور زنان نیز پرادخته میشود .

مردم اتخاد تصمامیم شورای وزیران جمهوری اسلامی افغانستان را یک عمل نیک دانسته خواهان عملی شدن آن میباشند .

بتاریخ 1389/11/26 به نماینده رادیو بی بی سی گفت به چشم سر مشاهده کردم که چندین کودکان خورد سال را پدر و مادران شان به نسبت مشکلات اقتصادی در مقابل چند صد دالر به فروش رسانیده اند .

محترم ورکزی از طریق رادیو کلید میگوید .

خارجی ها میخواهند مردم مارا وحشی تجاوز گر آغشته به خشونت در جهان معرفی نمایند آنها توانسته اند با براه اندازی بازیهای پشت پرده خواستهای خویش را بالای مردم ما برآورده سازند افزود یک گروه بالای دختر معصوم تجاوز مینمایند پدرش لنگی به زمین میزند فریاد میکشد از جانب دیگر دو جوان بی مورد خلاف دین مبین اسلام سنگسار میشوند گروهای دیگر بازیهای تفرقه افگنی را در پارلمان کشور بخاطر دستیابی به ثروت و قدرت کشور براه انداخته اند تا بتوانند  ازین بدتر مردم مارا به مشکلات مواجه سازند میافزاید آقای حامد کرزی با افتخار یاداور میشود که پشتوانه بانک مرکزی به چهار نیم ملیارد رسیده.

میافزاید اگر یک ملیارد آنرا صادقانه در ولایات سمت شمال بمصرف میرسانید امروز یک کیلو گاز در بازار به ده افغانی بفروش میرسید .

در اخیر گفت اگر زانی ها ‚ رشوه خواران قاچاقبران مطابق قوانین شرعی مجازات شوند مردم ازین وضع بدبخات پبدا میکند .

محترم رهنور زریاب یک تن از قلم بدستان سرشناس کشور و قابل احترام در رابطه به تاثیر گذاری نشر و پخش سریالها میگوید .

در حال حاضر در بازار سریالها به کالا مبدل شده است و نیروهای مسلط در جامعه میخواهند با نشر و پخش آن مردم را مارا تخدیر کنند افزود بعد از قیام دانش جویی در کشور فرانسه نیروهای مسلط در صدد آن شدند که جوانان و مردمان پویا را از راه غیر فشار و خشونت مهار سازند این برداشت کارشناسان بوده باتاسف که صدای شان بجای نمیرسد زیراکه گسترش این پدیده های منفی خواست بازار بوده از جانب دیگر تلویزیونها توسط بازارگانان تمویل میشوند ازین لحاظ ما نمیتوانیم خود را ازین وضع بیرون سازیم زیراکه خواست نظام است و سریالهای که در افغانستان ساخته میشوند کاریکاتور فلم های هالیود و بالیود میباشند .

در حالیکه مسولین وزارت مالیه از به تعلیق انداختن شش ملیارد دالر کمک های اداره توسعه ئی ایالات متحده امریکا را اظهار نگرانی نموده اند مردم و اگاهان امور را عقیده برانست که با موجودیت اداره ناسالم هزاران ملیارد دیگر درین کشور سرازیر شود در بلند بردن سطع زندگی ده ها ملیون مردم اثر گزار نخواهد بود .

خلاصه اینکه مردم و اگاهان امور علت دشواریهای فوق ذکر سه دهه بخصوص نه سال گذشته را انجام و راه اندازیهای بازیهای پشت پرده بواسطه یک عده کشورهای منطقه وجهان غرض دستیابی به منابع مادی ومعنوی کشور ما کشورهای منطقه بخصوص ذخایر بزرگ نفت و گاز آسیای میانه دانسته .

ثمره آنرا مبدل شدن کشورما به پایگاه مافیای بین المللی مواد مخدر ‚ میدان نبرد کشورهای متخاصم ‚ آزمایش انواع ایدولوزی و سلاحهای پیشرفته کشورهای جهان ‚ تهیه کننده مواد خام و بازار مصرفی کشورهای ذیربط ‚ غارت هزاران ملیارد دالر ثروت های مادی و معنوی کشور ‚ جاری شدن سیل های خون ‚ شهید ‚  معیوب و معلول شدن ملیونها تن‚  و گیر ماندن در دام های تذویر ریاکاران ‚ کوره های آتش و گرداب های خون میخوانند .

میافزایند برای بیرون رفت ازین وضع خونین و سوزنده که انجام و فرجام آن معلوم نیست چه باید کرد ؟

مردم و اگاهان امور را عقیده برانست تجارب تلخ و نهایت ارزنده تاریخی ملت های زنده از جمله کشورهای تونس و مصر یک بار دیگر ثابت ساخت که ملت های بیدار در پیشا پیش آنها نیروها ‚ نهادها ‚ سازمانها‚  احزاب ‚ سالم ‚ صادق متعهد ‚ اگاه متکی اعتماد به نفس که در خدمت اکثریت مردم خویش قرار داشته و دارند میتوانند گام های موثر و سازنده را بخاطر نجات ده هاملیون مردم از فقر بیکاری بیماری ناامنی بی ثباتی و مداخله صریح کشورهای خارجی با سپری نمودن جاده های پرخم و پیچ  موفقانه بردارند .

باید خاطر نشان ساخت که برای رسیدن به همچو اهداف انسانی و اسلامی جلب تفاهم همکاری اتحاد و همبستگی نیروها ‚ نهاد‚  احزاب ‚ سازمان های سالم ‚ مترقی ‚ وطنپرست ‚ آزادی دوست ‚ تجدد گرا ‚ شخصیت های علمی فرهنگی علما روحانیون تجاران سرمایه داران ملی و همکاری صادقانه سازمان های صلح دوست و ترقی پسند جهان از جمله پارلمان ها یک امر حیاتی میباشد .

در غیر از آن ادامه وضع موجود مردم و کشورما را به سوی نابودی ابدی سوق خواهد داد

در آنوقت بعد از مردن گریه کردن سودی نداشته و نخواهد داشت.


February 20th, 2011


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
گزیده مقالات